Датчик абсолютного тиску – симптоми несправності

Зміст статті:


Датчик абсолютного тиску – це прилад, який вимірює тиск повітря щодо вакууму. Дані, які видає прилад, йдуть у систему керування двигуна, використовуються нею для того, щоб оптимізувати приготування повітряно-паливної суміші. Датчик є заміною витратоміра повітря або працює разом з ним. Тому найменші ознаки несправності ведуть до поломки пристрою, або ремонту або заміні.

Будова и работа датчика

У датчиках використовують методи вимірювання: тонкоплівковий та мікромеханічний. Мікромеханічна технологія вважається інноваційнішою — вимірювання з її допомогою виробляються максимально точно. Багато сучасних приладів зроблено за цією методикою. Датчики абсолютного тиску мають два типи:

  1. Аналоговий. Сигнал виходить від тензорезисторів, після чого подається на електронний блок управління. Там він проходить обробку. Це тип датчика, який зустрічається нечасто, оскільки його встановлення необхідний спеціальний блок управління.
  2. Цифровий. Популярний тип, який використовується повсюдно. Він відрізняється від аналогового варіанта тим, що в його конструкцію вміщена схема, здатна без будь-якого втручання ззовні зробити з аналогового цифровий сигнал. Отриманий переформатований сигнал надходить до електронного блоку управління. Пристрій більшості автомобілів сумісний із цифровими датчиками.

Чому не перемикається на газ 2 покоління ГБО дізнайтесь з нашого огляду


Датчик абсолютного тиску має таку структуру:

  • корпус, виконаний із пластику;
  • патрубок, який з’єднаний з корпусом, використовується для того, щоб була можливість підключити прилад до колектора;
  • електричний роз’єм на корпусі – необхідний приєднання до блоку управління;
  • чутливий елемент – мембрана, що знаходиться усередині пристрою.

Якщо в двигуні є турбонаддув, то встановлюють ще один датчик між колектором і компресором. Це необхідно для регулювання тиску наддуву.

Датчик абсолютного тиску працює таким чином:

  • прилад має чутливу діафрагму, на яку тисне потік повітря — під його тиском вона прогинається, розтягується;
  • на тензорезисторах при тиску повітря на діафрагму змінюється опір;
  • у датчику є напівпровідники, які з’єднуються між собою за бруківкою; вони вкрай чутливі – електросхема в датчику посилює мостову напругу до 1-5 В;
  • рівень тиску розраховується на підставі того, яка напруга за підсумком потрапляє в блок управління – чим вище напруга, тим вищий тиск.

Несправність датчика абсолютного тиску: причини

Датчики абсолютного тиску є якісними, надійними приладами, що рідко ламаються або видають некоректний результат. Але, як і будь-яка система, вони можуть вийти з ладу, через що двигун почне працювати в аварійному режимі. Нерідко несправність датчика абсолютного тиску провокує зупинку двигуна і стає перешкодою для його запуску.


Як прикурити авто важливо знати та вміти, про що можна прочитати на сайті


Ознаки несправності датчика не виникають самі собою. У них є причини, про які автовласник повинен знати:

  • відсутність з’єднання вхідного штуцера із датчиком;
  • розгерметизація вакуумного шлангу, що може статися через аварійне відключення або його некоректну роботу;
  • поломки внутрішніх деталей датчика;
  • вихід з ладу датчика температури повітря – він безпосередньо функціонує з датчиком тиску, може навіть бути об’єднаним з ним;
  • забруднення гнучкого трубопроводу;
  • заводський шлюб діафрагми;
  • обрив контакту – “маса”.

Симптоми несправності датчика абсолютного тиску

Ознаки несправності датчика абсолютного тиску можуть бути такими:

  • двигун при роботі вхолосту не скидає обертів;
  • прогрів не може позитивно вплинути на динаміку двигуна;
  • двигун видає білі вихлопи навіть улітку;
  • паливо починає непомірно витрачатися;
  • при великій подачі пального потужність двигуна не збільшується, а падає;
  • передачі перемикаються різко, через що машина смикається, створюючи незручності водію та пасажирам;
  • двигун починає диміти;
  • сторонні шуми, що виходять від двигуна — неприємні звуки, що періодично виникають, можуть перерости в безперервний гул;
  • з’являється відчутний запах пального біля дросельної заслінки це відбувається через те, що паливо переливається через край;
  • електронний блок видає коди помилок p0107, p0108 та інші.

Давайте розберемося, які поломки вказують явні симптоми несправності датчика абсолютного тиску:

  1. Відсутність з’єднання датчика штуцера з колектором. Вважається найпоширенішою несправністю, оскільки вона виникає на ґрунті забруднення трубопроводу. Цю проблему легко усунути. Причиною може стати те, що гнучкий трубопровід може розрядитися. При перевірці особливу увагу слід приділити стану трубопроводу, оглянути його на наявність закоксованості або інших порушень.
  2. Велика витрата пального. При перевірці можна побачити, що датчик тиску показує велику напругу в колекторі. Це впливає на двигун, який отримує максимальне навантаження, та на подачу палива. Пального подається більше, ніж потрібно, через що не вдасться заощадити його. Через збільшення подачі палива в атмосферу викидається величезна кількість продуктів розпаду. Власник автомобіля змушений частіше поповнювати бак, а довкілля страждає від смогу.
  3. Зменшення потужності двигуна. Датчик може показувати низький тиск. Це означає, що на двигун не здійснюється взагалі ніякого навантаження. Кількість палива, що подається до камери згоряння, знижується. Але подібна економія не порадує автовласника, адже потужність двигуна різко впаде. Це виявиться у слабкій тязі під час руху в гору або з багажем, у недостатньо сильному розгоні. А в камері згоряння буде збільшуватися температура через недостатню кількість палива, що впорскується.
  4. Викид шкідливих речовин, у атмосферу. Датчик абсолютного тиску, несправності якого залишаються поза увагою, може спричинити збільшення шкідливих викидів у довкілля. Вихлопні гази у надмірній кількості шкодять здоров’ю, погіршують екологію.
  5. Оберти холостого ходу крутяться нестабільно. Вони то збільшуються, то знижуються без впливу на педаль. При цьому під час поїздки відчувається дискомфорт: автомобіль смикає, трясеться, начебто їде по вибоїнах, причому дорога може бути ідеально рівною. Сюди входить нестабільність запуску двигуна.

Багато ознак говорять про несправність датчику, але можуть повідомляти про поломку інших систем. Тому необхідно провести повну перевірку вузлів автомобіля для виключення тих чи інших поломок.

Що буде, якщо відключити датчик абсолютного тиску

Багато симптомів несправності датчика абсолютного тиску говорять про те, що система має складний ремонт або дорогу заміну пристрою. З цієї причини деякі автовласники відмовляються від нього, відключають датчик абсолютного тиску, несправності якого негативно впливають на рух транспорту.


Що таке варіатор та які бувають види читайте у нашій оглядовій статті


Спочатку може здатися, що ситуація покращилась: автомобіль їде рівно, не подаючи причин для занепокоєння. Але справжні проблеми криються всередині, адже пристрій оптимізує горючу суміш, яка потрапляє в камеру згоряння. І без нього споживання палива стає неекономним. Що буде, якщо відключити датчик тиску? Буде витрачатися зайве пальне, що призводить до додаткових витрат.



Відключати датчик абсолютного тиску, ознаки несправності якого даються взнаки — не вихід. Рекомендується самостійно перевірити датчик або звернутися за допомогою до майстра.

Перевірка датчика

Симптоми несправності датчика абсолютного тиску не зникнуть власними силами — потрібно перевірити датчик, переконатися, що він не забруднений. Після — дізнатися, яку напругу він видає під час роботи двигуна.

Чистка датчика абсолютного тиску

При регулярній роботі датчик може забруднюватись. Його забиває пилюка, дрібні частинки сміття. Бруд не дозволяє мембрані коректно функціонувати, через що ДАД починає видавати помилки в роботі. Важливо демонтувати прилад та провести комплексне очищення.

Демонтаж датчика може відрізнятися залежно від типу кріплення, особливостей марки автомобіля та місця знаходження приладу. Якщо двигун турбований, то в системі буде встановлено два датчики — один на турбіні, а другий у колекторі. Прикріплюється пристрій декількома болтами, які нескладно викрутити і акуратно, без пошкоджень зняти датчик з його місця.

Процедуру чищення найкраще проводити за допомогою карбклінерів або інших схожих засобів для усунення забруднень. Необхідно очистити корпус приладу, оглянути стан контактів та видалити з них пил за потреби. Для цього достатньо впорснути всередину трохи засобу, після чого вилити його – воно вийде разом із брудом. Мембрану та кільце ущільнювача бажано не чіпати, щоб не пошкодити ці чутливі елементи.


Важливо знати, як їздити на автоматі, щоб не вгробити коробку – в огляді


Якщо у датчика не було серйозних поломок, то чищення дозволить швидко відновити його, повернути до робочого стану. Якщо ж несправності є, то очищення від бруду все одно необхідно, це перший етап, після якого проводяться подальші маніпуляції. Після чищення необхідно встановити прилад на його законне місце, після чого перевірити, як працює двигун. Якщо процедура не принесла належних результатів, необхідно перевірити систему мультимером.

Перевірка мультиметром

Перед проведенням перевірки необхідно дізнатися, за що відповідає кожен контакт та провід у датчику. Є дроти «маси», сигнальні контакти, дроти живлення. За відсутності досвіду у цій сфері краще запросити спеціаліста. Нижче описано, як можна перевірити самостійно.

Спочатку потрібно перевірити проведення між сенсором та ЕБУ. Вона має бути у справному стані. Якщо вона коротить, то процедура нічого не дасть — результат буде неточним. Це можна зробити теж мультимером – перевірити ізоляцію, цілісність всіх проводів.

Перевірку самого датчика мультимером слід проводити поетапно:

  • беремо акумуляторну батарею та від’єднуємо від неї мінусову клему;
  • знімаємо з блоку керування колодку;
  • беремо електронний мультимер і ставимо режим вимірювання 200 Ом — дані можуть змінюватись в залежності від того, яка модель приладу використовується;
  • з’єднуємо щупи для того, щоб дізнатися значення опору – дані висвітляться на екрані; цю інформацію за подальшої перевірки потрібно буде враховувати;
  • беремо щуп і підключаємо до контакту 13, розташованому на колодці ЕБУ;
  • інший щуп підключаємо до першого контакту;
  • перевіряємо ізоляцію дроту – якщо вона в повному порядку, немає жодних пошкоджень, на екрані з’явиться значення 1-2 Ом;
  • перевіряємо джгути з проводами – для цього необхідно їх кілька разів смикнути, щоб дізнатися, чи немає порушень; в ідеалі провід повинен змінювати опір у момент руху транспорту, а дані на мультимері повинна залишатися незмінними;
  • беремо один щуп і підключаємо його до контакту 50 на блоці, другий до контакту 3 на датчику; це робиться для того, щоб перевірити провід живлення;
  • цілий провід видаватиме дані опору не більше 1-2 Ом; потрібно кілька разів смикнути його, щоб остаточно переконатися у відсутності ушкоджень;
  • для перевірки сигнального контакту потрібно підключити до нього один із щупів, а другий приєднати до контакту 75 на ЕБУ — дані мають бути приблизно 1-2 Ом, якщо все гаразд.

Необхідно перевірити надходження живлення на датчик від ЕБУ. Для цього з’єднуємо колодку електронного блоку до блоку управління, ставимо клему на АКБ, після чого включаємо запалювання. Із запуском двигуна потрібно почекати. Беремо щупи вимірювального приладу, торкаємося ними до живильного контакту та до «маси».


Читайте як їздити на механіці у нашому огляді



При стабільній подачі живлення на моніторі з’явиться 4,8-4,9 Вольт. Так само можна перевірити, чи є напруга між «масою» і сигнальним контактом. Але тут необхідно ввімкнути двигун. Напруга показуватиме діапазон 0,5-4,8 Вольт. Воно відповідає оборотам двигуна.

Ремонт датчика абсолютного тиску

Ремонт датчика абсолютного тиску досить складний, оскільки конструкція приладу не розрахована на такі дії. Їх можна провести самостійно, але в результаті не можна бути впевненим на сто відсотків: прилад може виявитися непридатним для використання. Найкращим виходом у цьому випадку буде купити новий. Але викласти кругленьку суму може не кожен автовласник.

Тому багато хто все ж таки намагається відновити деталь, щоб не замінювати її. Спочатку необхідно провести комплексну діагностику всіх систем автомобіля, щоб засвідчити, що причина криється дійсно у несправному датчику. Часто під час перевірки виявляються дрібні поломки в інших вузлах, що також негативно впливало на роботу машини.

У ремонт датчика своїми руками входять такі дії:

  • знімаємо датчик із автомобіля для проведення подальших процедур;
  • за допомогою гострого ножа піднімаємо кришку датчика, щоб можна було подивитися, що знаходиться всередині, чи є іржа, сміття, чи всі деталі знаходяться у справному стані;
  • якщо на контактах або інших частинах приладу є іржа, необхідно її усунути, оскільки вона могла бути причиною збою в роботі пристрою;
  • перевіряємо дроти, чи в них немає поломок, чи добре вони приєднані — нерідко причина поломки криється в них;
  • після зробленого чищення необхідно висушити деталі, щоб на них не залишалося вологи;
  • далі заливаємо датчик герметиком із силікону, після чого знову залишаємо на просушування – для цієї мети можна використовувати батарею;
  • чекаємо добу, повертаємо кришку приладу на місце, зашпаровуємо стики герметиком;
  • встановлюємо датчик на місце;
  • заводимо машину, перевіряємо, наскільки ефективно працює двигун — якщо він завівся швидко, без зайвих шумів і хлопків, значить, датчик справний і служитиме довгий час.

Якщо подібні дії ні до чого не привели, виявилися марними, іншого шляху, окрім придбання нового приладу, автовласник не має. Несправний датчик не можна залишати поза увагою. Адже навіть якщо машина працюватиме в такому стані, настане час, і двигун заклинить, не кажучи вже про те, що витрати пального будуть постійно невиправдано високими.

Не варто чекати фатальних поломок автомобіля. Краще запобігти наслідкам та зайнятися станом датчика відразу – провести діагностику, як тільки прилад почав видавати тривожні симптоми.

Автор статті: TopGears
ПОДІЛИТИСЬ:
TopGears: