Зміст статті:
- Роль підшипника ступиці у житті автомобіля
- З’явився гул в області коліс
- Можливі причини поломки підшипника ступиці
- Які можуть бути ознаки несправності підшипника ступиці
- Як перевірити задній підшипник ступиці
- Як перевірити підшипник передньої ступиці
- Поширені ушкодження підшипника ступиці
- Чим же небезпечний несправний підшипник ступиці?
- Як довго можна їздити?
Іноді доводиться чути неприємний гул в області коліс. І тоді доводиться розбиратися в чому причина і звідки ж йде гул. Швидше за все, виною тому буде підшипник ступиці, який вже зносився. Про те, як перевірити підшипник ступиці і що при цьому потрібно робити розповімо в цій статті.
Роль підшипника ступиці у житті автомобіля
Отже, головна роль підшипника – це фіксації основної деталі, що обертається. Вона неймовірно проста, але дуже важлива. Виготовляється з дуже міцних та якісних матеріалів. Адже на неї падає дуже велике навантаження. Фіксація – це не одна з функцій підшипника. Він рівномірно розподіляє вагу та навантаження автомобіля на всі її частини. Саме при наборі швидкості та гальмуванні все навантаження підшипник розподіляє рівномірно по всіх деталях. Дуже важливо, щоб сама деталь виготовлялася з якісного матеріалу. Сама деталь складається з металевих кульок, які крутяться навколо своєї осі. Через високий тиск на підшипник, при гальмуванні автомобіля не якісна деталь ламається. Роблячи подальший рух неможливим. Задні та передні підшипники відрізняються своєю структурою один від одного, але виконують одну функцію.
Чому троїть двигун у машині – дізнайтесь у нашому огляді
Підшипник ступиці – одна з найбільш навантажених деталей, на яку не тільки припадає вага автомобіля, а й додаткові навантаження від гальмування-прискорення-повороту. Механізм, що працює в таких умовах, робиться максимально надійним, і сучасні підшипники розраховані на 200 тис. км акуратного «європейського» водіння або 50-100 тис. км їзди поганими дорогами.
Якщо сама ступиця забезпечує обертання колеса, то підшипник фіксує всю конструкцію на підвісці.
За конструкцією підшипники діляться на однорядні та дворядні, кулькові радіально-упорні та конічні роликові. Чим більша опорна поверхня підшипника, тим менше навантаження на його елементи і тим довше термін служби, тому багато виробників віддають перевагу конічним підшипникам, які встановлюються або парою (для компенсації різноспрямованих навантажень), або відразу робляться дворядними.
На торцевій поверхні підшипник має захисне кільце, що надійно оберігає від витікання пластичного мастила та попадання всередину води та бруду. Пошкодження кільця означає заміну самого підшипника: всі вони робляться нерозбірними та неремонтованими.
З’явився гул в області коліс
Найпершою ознакою того, що несправний підшипник ступиці, буде дуже низькочастотний і неприємний гул, який поступово тільки наростає. І все-таки як перевірити підшипник ступиці?
Для більш детального визначення можна взяти на озброєння наступний метод, в якому використовуються повороти вліво та вправо:
- У процесі повороту в ліву сторону автомобіль починає кренитися праворуч. У такому разі найбільше навантаження йтиме праве колесо, з лівого знімається все навантаження.
- При русі авто на швидкості від 10 до 15 км на годину через дуже різкий поворот керма в ліву сторону повністю стихає сторонній гул. Це означає, що виникли проблеми з підшипником ступиці лівого колеса. Якщо ж шум йде при повороті лише праворуч, то зламаний підшипник правого колеса.
Читайте як перевірити мембрану газового редуктора на сайті
Щоб зробити діагностику найбільш правильною потрібно підняти автомобіль домкратом або підйомником (якщо є). Після цього мотор машини розганяється до 4 передачі. Швидкість повинна досягати 70-80 км на годину допомоги автомобільного домкрата. Потрібно запустити двигун, розігнати машину, вичавити зчеплення, а потім вимкнути передачу. Далі необхідно вийти із салону, а потім на слух точно визначити джерело шуму. Коли колесо повністю встане, потрібно взяти його в руки по верхній та нижній частині, починаючи розгойдувати його у вертикальному положенні.
Можливі причини поломки підшипника ступиці
У принципі, якщо йдеться про дійсно якісні ступичні підшипники, то виготовляються вони з матеріалів, здатних витримати просто божевільні навантаження. Завдяки цьому ступичні ходять по 120 і більше тисяч кілометрів пробігу. Але іноді цей термін скорочується і причому суттєво. Перерахуємо основні причини скорочення терміну служби підшипника ступиці:
- часті влучення колеса в ями на високій швидкості;
- втрата мастильної рідини;
- неправильне затягування при заміні;
- крива запресовка при заміні;
І так, якщо автомобіль потрапляє в яму колесом, та ще й на високій швидкості, ступичні підшипники, як і вся підвіска, зазнають величезних навантажень, щоб не сказати перевантаження. І якщо таке трапляється часто, ступичні можуть вмирати раніше за визначений термін.
Акуратна їзда істотно продовжує термін служби дуже багатьох і різних частин автомобіля, і підшипника ступиці в тому числі
Якщо пошкоджені захисні пильовики, з внутрішньої частини підшипника витікає мастило і підшипник помирає. Тому, при заміні ступичних, потрібно стежити, щоб захисні елементи були встановлені правильно і не пошкоджувалися в процесі установки.
Затяжка підшипника ступиці
Що ж до неправильної затяжки, це причина, що належить до компетенції фахівців, які здійснюють заміну ступичних підшипників. Якщо затягнути підшипник дуже сильно, він може перегріватися, що негативно впливає на його ресурс.
Читайте як правильно заводити машину
Ну а перекоси при запресуванні підшипника ступиці призводять до того, що навантаження, які сприймає підшипник, розподіляються нерівномірно. А це призводить до нерівномірного зносу.
Слід зазначити, що два останні фактори, що знижують термін служби підшипника ступиці, відносяться до роботи слюсарів, які проводять заміну. А тому довіряйте таку роботу, як і улюблене авто взагалі, тільки надійним і перевіреним професіоналам. Тим більше що якщо ви керуєте машиною акуратно, і не перевіряєте її на міцність жорстко і регулярно, здійснювати заміну ступичних підшипників, вам доведеться не часто.
Які можуть бути ознаки несправності підшипника ступиці
Машина видає сухий хрускіт під час руху
Як правило, цей звук означає першу ознаку поломки підшипника ступиці. За рахунок розбитої обойми сферичні елементи розосереджені деталі нерівномірно, що дозволяє їм вільно перекочуватися.
Кермо та кузов автомобіля вібрують
Вібрація виникає через високий ступінь зносу підшипника ступиці, так як обойма вже приведена сферичними елементами в непридатність. Даний дефект може спричинити заклинювання вузла.
Тяга автомобіля у певний бік
Цей ефект схожий на те, що з’являється при неправильно налаштованому розвалі-сходження машини. Власне, за рахунок стопора у вузлах автомобіль може тягнути у певний бік.
Зрозуміло, при виникненні подібних симптомів слід перевірити справність даного вузла самостійно або пригнати транспортний засіб на станцію технічного обслуговування. Звичайно, можна скористатися послугами «гаражного сервісу», але найчастіше саме такі майстри виконують неякісну заміну підшипників.
Не варто звертати увагу на те, що зазначений ресурсний термін ступичних підшипників заявлено до 1000000 кілометрів
Це лише максимально допустима межа експлуатації, яка можлива в тому випадку, якщо дотримувалося своєчасне обслуговування, їздити тільки якісним дорожнім полотном і не експлуатувати машину в суворих кліматичних умовах.
Як перевірити задній підшипник ступиці
Спробуйте взятися рукою за пружину підвіски, і тоді вібрації передадуть руку. Аналогічно наявність люфта перевіряють похитуванням у вертикальній та горизонтальній площинах. Розрізняйте звук тертя гальмівних колодок та як звучить несправний підшипник. Якщо кульки спрацювалися, то буде чути, як вони перекочуються.
Автомобіль із заднім приводом перевіряють обертанням приводної осі:
- “Зад” злегка піднімають;
- ставлять машину на ручнік;
- запускають двигун та розганяють до швидкості 30-40 км/год на спідометрі, що відповідає 60-80 км/год;
- слухають одну сторону, потім ті самі дії, з іншого боку.
Як перевірити підшипник передньої ступиці
- Заженіть машину в гараж або встановіть на рівну поверхню.
- Підставте під задні колеса противідкатні упори.
- Підніміть домкратом ліву чи праву сторону.
- Перевірте люфт коліс, похитуючи в осьовому напрямку. Поломка буде виявлена за наявності відчутного люфту.
- Якщо по люфту не вдалося визначити несправність, необхідно розкрутити колесо та визначати вже по шуму, порівнюючи звук правого чи лівого колеса.
- Якщо авто передньопривідне, тоді підніміть передок, і запустивши двигун, розженіть до 30-40 км/год на спідометрі. Іноді гул з’являється лише за певних швидкостях.
Зверніть увагу, в яких площинах треба «хитати». Беріться за нижню частину на шість годин і за верх навпаки, дивіться на зміщення щодо осі. Почніть із непривідних коліс. Вони перевіряться вручну. Підшипники ступиці переднього колеса перевіряють при увімкненому двигуні. Передня права або ліва сторона машини ставиться на упор під важіль підвіски, щоб ШРУС перебував у горизонтальному положенні. Потім порівнюють гул з обох боків.
Ні сама ступиця, ні підшипник ступиці ремонту не підлягають: при виявленні несправностей їх можна лише замінити
Поширені ушкодження підшипника ступиці
Руйнування при ударі
Це одна з найпоширеніших несправностей підшипників. Зупинимося на деяких важливих моментах. Порушення технології встановлення підшипника в ступицю може призвести до неправильного положення олійного кільця. Тому завжди перевіряйте розташування внутрішнього та зовнішніх кілець.
При встановленні можна пошкодити підшипник і напіввіссь, на яку він насаджується.
Ще один випадок – сенсорне кільце зруйноване внаслідок зовнішніх впливів під час руху. Це звичайно вина водія. Але якщо маємо пошкодження, кришка зламана через неправильне поводження або некоректну установку, – то звинувачувати треба механіка.
Забруднення
Слід пилу, бруду або абразивних частинок із забрудненого робочого приміщення або брудних рук та інструментів. Іноді такий слід залишається через сторонні присадки в мастилі або розчині, що очищає. А тим часом, такі вм’ятини викликають сильні вібрації.
Пластична деформація поверхні
Пластична деформація відбувається при навантаженнях, що перевищують межу міцності матеріалу. Статичні або ударні навантаження викликають пластичні деформації з утворенням вм’ятин на поверхнях доріжок кочення підшипника, розташованих відповідно до кроку тіл кочення. Це один із небагатьох випадків несправності підшипника, коли його вихід із ладу стався не з вини механіка чи виробника, а через власну провину.
Дізнайтеся про причини, чому машина не заводиться
Але на поверхні кочення можуть бути і відверті вм’ятини. Це вже дещо інші причини – або неправильний підбір підшипника, або порушення технології складання та встановлення (використання молотка, падіння під час транспортування та встановлення, монтаж підшипника на вал з додатком зусилля на зовнішнє кільце).
До цієї групи можна віднести і втому матеріалу. Тут винен, як правило, установник – неправильно підібраний підшипник (зовні він може і не відрізнятися, але, можливо, не призначений для застосування).
Пластична деформація поверхні внутрішнього кільця вказує на підвищену вібрацію валу
Перегрів
Причинами такого стану можуть стати:
- Сильне зовнішнє тепло.
- Недостатнє відведення.
- Недостатнє охолодження або мастило.
Внаслідок температурного впливу колір кілець, тіл кочення та обойми змінюється з жовтого на синій. Зростання температури може не тільки погіршити мастило, але і зруйнувати його, що ще більше підвищить загальну температуру підшипника. А при температурі понад 200 градусів зменшується жорсткість і міцність підшипника, що може викликати передчасний вихід з ладу.
Чим же небезпечний несправний підшипник ступиці?
Експлуатацію авто з такими ознаками категорично заборонено! Такий підшипник будь-якої миті може заклинити! Тому заміну підшипників краще проводити на стадії, коли вони почали гудіти.
Відтягування моменту ремонту неминуче веде до несправності колеса, в якому посипався підшипник. Питання, наскільки серйозними виявляться супутні моменти. Найнешкідливіший варіант – розворот ребром при повороті на невеликій швидкості у супроводі деформації півосі, що вимагатиме заміни кульової опори. Однак, якщо швидкість велика, і тут підшипник розколюється в оправці, колесо заклинює, і машина повністю втрачає керування.
Результат – винос у кювет або на зустрічну смугу з величезною ймовірністю смерті
А вже, скільки коштуватиме відновлення битого авто, і чи воно взагалі підлягатиме ремонту, передбачити неможливо.
Стан гальмівної та ходової частини автомобіля – це не тільки ваш комфорт при керуванні автомобілем, але й ваша безпека. Часто заміна підшипника передньої ступиці, не зроблена вчасно, може призвести до серйозних наслідків. Тому за станом підшипників треба стежити, адже якщо вчасно не зробити заміну ступиці, підшипник на швидкості може розкришитися і заклинити колесо.
Як довго можна їздити?
Деякі водії після появи гомону намагаються його не помічати. Їзда при несправному підшипнику іноді триває півроку, іноді кілька місяців. Особливо варто подумати про свою безпеку при посиленні шуму підвіски.
- розведення колодок – загальмувати за необхідності буде неможливо;
- заклинювання колеса – на високій швидкості такий розвиток подій небезпечний для життя водія та пасажирів;
- колесо йде убік при повороті та водій втрачає керування автомобілем.
Запобігання таким наслідкам — серйозний привід замінити деталь за перших ознак несправності. Термін експлуатації будь-якого підшипника не встановлений регламентом технічного обслуговування. Найчастіше на російських дорогах непридатний правий передній елемент. Це пов’язано з їздою узбіччям. Якість дороги також сильно впливає на всі елементи підвіски.
У зимовий період водії часто плутають гул підшипника з шумом гуми. Спочатку їх справді можна сплутати. Однак за кілька тижнів не помітити характерний звук реактивної турбіни буде складно.
Заміна проводиться або частково випресовується старий і запресовується новий підшипник, або повністю разом зі ступицею. Другий варіант краще, коли на ступиці видно явні сліди вироблення.
При дбайливій експлуатації автомобіля та спокійній їзді підшипники можуть прослужити понад 100 тис. км.
Розібравшись із особливостями гулу підшипника, причинами його несправності та порядком перевірки, кожен водій зможе самостійно діагностувати місцезнаходження проблеми. Її усунення краще довірити професіоналам. Однак за наявності часу та спеціального обладнання все можна зробити самостійно. Після ремонту необхідно виконати розвал/сходження коліс.
Автор статті: TopGears
Leave a Reply
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.