Зміст статті:
- Типтронік — принцип роботи
- Коробка типтронік — плюси та мінуси
- Правильне обслуговування
- Поширені неполадки типтроніка
- Порівняння tiptronic з АКПП та МКПП
- Яку коробку передач вибрати?
Типтронік – що це? В даний час багато автолюбителів так і не знають яка різниця між автоматичною коробкою передач і типтроніком. Що ж таке типтронік і як скористатися такою коробкою передач докладно розглянемо в поточній статті.
Коробка передач типтронік поєднує в собі можливості автомата та механіки. Зниження передач здійснюється автоматично, а підвищення також можливе в ручному режимі. Ця особливість дає функціональну перевагу КПП типтронік: з’являється можливість гальмувати двигуном на слизькій дорозі, а також швидше розганятися при обгоні.
Типтронік – це автоматична коробка передач з можливістю переходу на ручне перемикання швидкостей. Перемикання з автоматики на ручне керування відбувається завдяки переведенню селектора з режиму D в додаткову Т-подібну секцію +/-.
Відомо, що коробка типтронік з’явилася на цивільних авто завдяки професійному автоспорту, де застосовувалися трансмісії секвентального типу. Тобто для переходу на наступну передачу не потрібно повертатися в режим «нейтраль», але й «перестрибнути» через одну-дві передачі було не можна – лише послідовне перемикання. Задум полягав у тому, щоб поєднати в одному агрегаті зручність «автомата» та «спортивність» секвентальної коробки. Таке могли вигадати тільки маркетологи, чия роль у подальшому розвитку типтроніка надзвичайно висока.
Чому троїть двигун – читайте в огляді від TopGears
Спочатку типтронік був розроблений для спортивних машин відомим німецьким виробником автомобілів Porshe. Він зареєстрував “Tiptronic” як торговельну марку ще наприкінці 80-х. Система запланована для того, щоб передачі швидко перемикалися за допомогою невеликої відстані важеля перемикання. Але згодом його стали використовувати на автомобілях таких марок як Volkswagen, Peugeot, Audi, Skoda, Seat, Mercedes-Benz, Porshe та інші марки. Ще Типтронік знайшов своє застосування в роботизованих коробках, S-Tronic, DSG і варіаторі Multitronic. Така сама система, яку назвали стептронік (Steptronic), знайшла своє місце у автомобілях BMW.
Але важливо знати, що Типтронік є не якоюсь запчастиною автомобіля, а лише функцією. Внаслідок того, що ручний режим в автоматичних коробках набув великої популярності, функція Типтронік набула загального імені.
Дізнайтеся що робити, якщо сів акумулятор
На сьогоднішній день система Типтронік зазнала значних модифікацій. У багатьох сучасних автомобілях замість додаткового вирізу для селектора застосовують підрульові пелюстки. Це дуже зручний винахід, оскільки пелюстки знаходяться безпосередньо під кермом та їх можна натискати пальцями. Як тільки ви натискаєте на пелюсток, трансмісія перемикається на ручний режим, а на дисплеї бортового комп’ютера відображається поточна передача. Натискаючи на плюс або мінус, можна підвищувати або знижувати передачу.
Ця система повністю автоматизована, оскільки в тому випадку, якщо ви перейшли на ручне керування, але деякий час не пересували важіль або не жали на пелюстки, знову вмикається автоматика і перемикання передач відбуватиметься без вашої участі.
Якщо ви заправляєте автомобіль газом, важливо знати як розвоздушити газовий редуктор у разі виникнення проблеми, про що можна прочитати у нашому огляді
Типтронік – принцип роботи
В основу автоматичної трансмісії закладено принцип планетарної передачі, а в секвентальних коробках функціонує послідовний комплект шестерень, дозволяючи здійснювати великий момент, що крутить, і переносити високі навантаження, завдяки жорсткому зв’язку. Як поєднати два принципи в одному приладі? Ніяк. Тому за основу взято «автомат» та посилення планетарних шестерень для забезпечення жорсткого зв’язку з кожною передачею за допомогою гідротрансформатора.
Тепер власник такого авто може випробувати на собі відчуття, схожі з керуванням секвентальною трансмісією, штовхаючи важіль вгору, водій посилає сигнал електроніці для перемикання на вищу передачу, а переміщаючи вниз – на знижену. Для цього слід перекинути важіль у певне положення. Таким чином, всі типтроніки управляються електронікою.
Існує другий різновид Типтроніка – Мультитронік. Коли водій має фактичну можливість повноцінно програмувати та задавати режими перемикання швидкостей.
Автомобілі, обладнані Типтроніком, мають у своєму оснащенні всього дві педалі: гальмо та газ. На важелі куліси нанесені позначення: “D, N, R, P”. Коли селектор встановлено в положення «D», рух автомобіля повністю контролюється електронним блоком управління. При виникненні різкої необхідності, водій завжди може переключитися в ручний режим, здійснити маневр або продовжити слідування в бажаному напрямку.
Важливо знати як їздити на механіці
Якщо раптом водій забув, на якій передачі пересувається, то достатньо поглянути на центральну консоль приладів, де відображені всі необхідні дані, у тому числі й передача в режимі онлайн.
При повній зупинці на червоному сигналі світлофора немає потреби включати першу передачу на коробці передач. ЕБУ все зробить за вас. Досить просто трохи натиснути на педаль акселератора і продовжити рух.
У режимі типтронік комп’ютер продовжує контролювати дії водія, скасовуючи команди, які здатні завдати шкоди двигуну або коробці. Наприклад, якщо машина зупинилася при включеній першій швидкості, блок управління не дасть заглухнути мотору.
У деяких автомобілях передбачені спортивна та зимова програми. При використанні спортивної, в режимі типтронік, ЕБУ дозволяє водієві тримати високі обороти при кожній передачі. Це дає можливість отримати максимальну чуйність автомобіля при прискоренні та обгонах.
Зимова програма дозволяє уникнути пробуксування на слизькому дорожньому покритті
Перехід у ручний режим на різних коробках автомат може відрізнятись. Все залежатиме від типу встановленої коробки та її функціоналу. На одних автомобілях для переходу в ручний режим потрібно спочатку перевести важіль селектора у відповідне положення. На інших можливість ручного керування активується лише після переведення важеля із положення «D» у спортрежим «S».
Функція типтронік дає додаткові можливості досвідченому водієві керувати динамікою автомобіля, при цьому зберігаються всі переваги АКПП. Завдяки цьому багато противників коробки автомат стали її прихильниками.
Читайте як прикурити машину, якщо вона не заводиться
У Типтроніку 4 або 6 швидкостей і функціонує коробка цього типу дуже м’яко, якісь ривки виключені. На швидкостях вище 1-й гідравлічний трансформатор блокується, що забезпечує передачу моменту, що обертає, фактично без будь-яких втрат. Спеціальна програма може аналізувати дорогу, температуру за бортом, мотора та коробки, підлаштовується під ваш особистий стиль керування автотранспортним засобом, обчислюючи таким чином найкращий час для перемикання.
Розглянемо доступні положення типтроніка. В наявності їх лише чотири. Кожна з них призначена для певних умов, ось розшифровка:
- «P» – ця позначка на вашій панелі позначає зупинку. Вам потрібно вибрати цей режим у тому випадку, якщо ви зупиняєтеся на паркувальному місці або в гаражі. Принцип роботи режиму вкрай простий: активується трансмісія, яка блокує будь-який рух авто.
- N — це нейтраль. Ця позиція дозволяє роз’єднати двигун і колеса. При активації автомобіль просто вільно котиться. Зазвичай застосовується під час спуску з гірки.
- «R» – автомобіль рухається назад.
- «D» – рух уперед. Саме цей режим приводить у дію всі інші передачі. Вони змінюються разом із зростанням швидкості.
Активація типтроніка проводиться перемикачами або кнопками. Для цього (наприклад, під час обгону) потрібно перевести важіль у Т-подібну виїмку селектора в коробці, після чого рухати їм у бік символів “+” або “-“, підвищуючи або знижуючи передачу відповідно. Якщо на авто є “пелюстки” або кнопки із зазначеними піктограмами, слід натискати їх, додаткових маніпуляцій з АКПП від водія не потрібно.
Принцип роботи типтроніка полягає в наступному:
- водій переводить важіль передач у «ручне положення» (або задіює пелюстки);
- сигнал надходить в ЕБУ коробки, де задіюється потрібний програмний модуль;
- далі ця програма забезпечує послідовне перемикання передач типтроніком за командою водія.
Коли потреба в типтроніку відпадає, водій повертає важіль передач у положення D, і коробка перемикається в автоматичний режим. Те саме відбувається, якщо шофер не користується типтроніком з пелюстками, система сама повертається до звичайного режиму роботи.
Цей режим зручний, при цьому сьогодні багато виробників пропонують його не як окрему опцію, а «за замовчуванням». Іншими словами, на кінцеву вартість автомобіля наявність цієї функції практично не впливає.
Типтронік є корисною функцією, яка значно розширює можливості при керуванні автомобілем з автоматичною коробкою передач, а також дозволяє в ряді випадків задіяти весь потенціал ДВЗ за такої необхідності (різкий старт, динамічна їзда, затяжні обгони, складні дорожні умови тощо).
Коробка типтронік – плюси та мінуси
Насправді, головний плюс типтроніка – водієві, у якого автомобіль оснащений такою коробкою передач, не доведеться думати і про її переваги або недоліки. Досить просто зрозуміти принцип дії та швидко прийде усвідомлення, що це навіть поряд не напівавтоматична коробка передач. Це зовсім нове слово у сегменті сучасних АКПП. З нею ви можете користуватися автомобілем з усіма зручностями та простотою автоматичної коробки, проте продовжувати так само добре відчувати автомобіль, як при використанні ручної.
Все про те, як їздити на автоматі у огляді від TopGears
Ви можете вивчити сильні сторони типтроніка та самостійно підлаштовувати її роботу під свій стиль водіння. Так, майже завжди типтронік працює у звичайному режимі автоматичної коробки передач, практично нічим не відрізняючись від звичайних АКПП, проте, досить трохи «погратися» з перемикачем і ви отримаєте вже щось принципово нове, як за комфортом водіння, так і за рівнем контролю автомобіля.
Щодо абсолютно нових впроваджень у сфері керування автомобілів, типтронік став першим прикладом революційної системи перемикання передач
Мова про версію А6, яка з’явилася 2001 року. Головна особливість, що стала своєрідною фішкою типтроніка – п’ятиступінчаста коробка, що поєднує в собі новий вид системи «спорт». Якщо використовувати її, то можна не тільки збільшити тягові зусилля, а й на всі сто відсотків використати можливості двигуна автомобіля, досягаючи максимально сильного обертання.
Як ми вже й писали вище, відмінним нововведенням стала поява в автомобілях з коробкою передач типу типтронік спеціальних перемикачів режимів на рульовому колесі. Мабуть, сьогодні можна сміливо сказати, що це один із плюсів системи, без якого управління було б не таким зручним та простим. Тепер водієві достатньо одним легким рухом пересунути важіль або натиснути кнопку. Це ідеальне рішення для швидкісного водіння чи обгону автомобіля на трасі. До того ж, після ваших маніпуляцій з керуванням, коробка самостійно здатна повертатися до стандартних налаштувань, переносячи важіль у «D-положення».
На наших дорогах є багато складних ділянок, на яких не обійтися без ручного керування. Відмінним прикладом у цьому контексті є ґрунтова дорога. Вона вимагає крайньої уважності та МКПП. Коробка передач типтронік легко дозволяє трансформувати себе в МКПП. Це дає величезну перевагу при обгоні. При належному вмінні ви зможете швидко набрати потрібну швидкість з мінімальними витратами часу.
Ще одним незаперечним достоїнством коробки з типтроником є її поведінка взимку. Точніше, ті можливості, які дає цей тип трансмісії. Справа в тому, що ця трансмісія дає можливість автомобілісту за необхідності гальмувати двигуном.
Плюси типтроніка
- Водій завжди може перейти в ручний режим керування в екстрених ситуаціях, наприклад, при гальмуванні двигуном, дозволяючи вручну знизити передачу. Це може допомогти уникнути занесення на слизькій трасі.
- Система зручно користуватися при обгоні, не даючи можливості автомату перейти на вищу передачу.
- Якщо автомобіль оснащений зимовим режимом, то система типтронік дає можливість рушати слизькою дорогою з другої передачі, тим самим дозволяючи уникнути пробуксовки.
- Хоча автоматичні коробки не люблять бездоріжжя, перемикаючись в ручний режим керування, можна їздити нерівними дорогами, «згладжуючи» деякі нерівності покриття.
- Всі моделі, що мають типтронік, оснащені вбудованою системою захисту, яка стежить за ручним перемиканням і не допускає ситуацій, де можливе пошкодження двигуна. На МКВП така функція відсутня.
- Економніша витрата бензину в порівнянні зі звичайною АКПП, хоча в механічній коробці бензин витрачається менше.
- Оптимальне рішення для водіїв, хто хоче їздити машиною з автоматом, але мати можливість ручного керування.
- Незважаючи на додаткову функцію, вартість автомобіля не збільшилася.
Мінус типтроніка
- АКПП системи tiptronic містить більше деталей, що робить коробку і сам автомобіль важчим;
- бо більшість операцій зі зміни передач віддана під відповідальність ЕБУ, водій не має повного контролю над роботою трансмісії, що може бути незручно у випадках, де потрібно зафіксувати роботу КПП типтронік на певному ступені (коробка все одно буде працювати за логікою програми) ;
- «повільність» автомата: від подачі сигналу до його виконання коробкою передач проходить деякий час, що водіям таких машин доводиться брати до уваги.
Що ж краще – типтронік чи класичний автомат? Якщо розглядати питання з погляду технічного боку, то tiptronic – це «золота середина», яка нівелює багато мінусів АКПП та МКПП, а також задовольняє потреби більшості автомобілістів.
Найкраще оцінити типтронік зможуть ті, хто довгий час їздив на авто з МКПП та звик контролювати процес зміни передач вручну. Через деякий час, коли людина звикне до відсутності зчеплення на АКПП, він часто вирішує, що краще покластися на «автомат» повністю, а типтронік допомагає в поворотах та обгонах.
Коробка з ручним режимом додає «автомату» додатковий функціонал, що може виявитися корисним. Але коштує така АКПП дорожче
Правильне обслуговування
Власнику на замітку: незважаючи на те, що коробка передач підготовлена до активного стилю водіння, не слід цим зловживати. Часті випадки, коли після чергової погоні нічними вулицями трансмісія приходила в повну непридатність через невміле використання.
Систематична заправка лише якісним паливом. Проводити ремонтні роботи лише за умов СТО із залученням кваліфікованого персоналу. Незалежно від того, типтронік або варіатор, всі агрегати люблять якісний догляд та правильне використання.
У разі механічного пошкодження корпусної частини Типтроніка, купити нову трансмісію можна у спеціалізованому магазині. Ціна на деталь залежатиме від ряду факторів, серед яких оригінальність, країна доставки, постачальник, оплата, термін встановлення, термін гарантійного обслуговування. Не забувайте, що крім гарантійного, є і післягарантійне обслуговування, яке також потрібно проводити. Машина має бути постійно під наглядом.
Читайте як правильно заводити машину у нашому огляді
Так як в коробці типтронік знаходиться дещо більше деталей, ніж у класичній АКПП, то і несправності трапляються іноді. Головне, що має пам’ятати водій, — це акуратність експлуатації та своєчасне обслуговування. Постійні порушення рекомендацій виробника призведуть до пошкоджень та дорогого ремонту.
Поширені проблеми типтроніка
- знос деталей – часто страждає масляний насос і сальник, в більшості випадків потрібна повна заміна елементів, оскільки ремонт не дає потрібного результату на тривалий термін;
- збої в роботі ЕБУ – електронний блок вважається однією з найуразливіших деталей, оскільки регулярне використання навіть у щадному режимі не захищає від програмних помилок. Для діагностики ЕБУ потрібне спеціалізоване комп’ютерне обладнання;
- неполадки, пов’язані з олією, — нерідко автомобілісти самі викликають поломки через бажання заощадити. Застосування неякісної або невідповідної олії, її розведення водою збільшує знос деталей у десятки разів.
Самостійний ремонт у всіх цих випадках – нераціональне рішення, так само як і видалення вм’ятин без фарбування, яке повинно проводитись майстрами. У домашніх умовах немає можливості застосування професійного обладнання, а знань власника авто зазвичай недостатньо для виявлення проблеми та її повноцінного усунення.
Самостійні дії з ремонту типтроніка в гіршому випадку призводять до повної несправності коробки, ЕБУ і навіть двигуна
Порівняння tiptronic з АКПП та МКПП
Вибір коробки передач – одне з найважливіших питань, куди має відповісти покупець. Від цього залежить зручність керування автомобілем. На відміну від механічних і автоматичних коробок, типтронік позбавлений багатьох мінусів. Коробка tiptronic лаконічно поєднує більшу частину переваг цих пристроїв. Однак, крім технічної переваги та параметрів, потрібно враховувати й особисті уподобання водія. Можна навести кілька основних параметрів порівняння tiptronic, АКПП і МКПП:
- Витрата палива. Механічні коробки за цим показником перевершують інші варіанти. А ось класичний автомат – найгірший серед них. Типтронік вважається чимось середнім за рахунок можливості перемикання режимів управління.
- Простота використання. АКПП повністю усуває потребу у відстеженні активованої швидкості, при використанні автомобіля у місті це – найкраще рішення. Однак за наявності типтроніка можливості автомобіля розширюються, водієві стає простіше керувати засобом при поворотах, на обгоні, вибираючи налаштування під ситуацію.
- Використання машини в умовах ожеледиці. У зимовий період перемикання режимів відчувається особливо гостро, коли потрібно швидко змінювати передачі. Те саме стосується зупинок на світлофорах.
Обслуговування та використання. Ремонт АКПП коштує дорожче, ніж відновлення МКПП. А обслуговування гібридної коробки коштує ще дорожче за рахунок більшої кількості вузлів у системі типтронік.
Сучасні машини здебільшого відразу ж оснащуються коробкою tiptronic, що дозволяє зробити висновок: гібридний варіант перевершує класичні АКПП та МКПП за більшістю параметрів та підходить як для водіння в міських умовах, так і для регулярних поїздок за місто. Але, відповідаючи на запитання, що краще – типтронік або автомат, водій повинен самостійно зважувати всі плюси і мінуси пристроїв.
Яку коробку передач вибрати?
При виборі між автоматом і АКПП оснащеним типтроніком краще віддати перевагу останньому. Даний пристрій має безліч переваг і мала кількість недоліків. У плані функціональності значно випереджає класику АКПП. Тим більше по російських дорогах спільне управління механіки та автоматики прийнятніше. Воно сучасніше та економічніше. Створює більше зручності та комфорту водію.
Класична коробка автомат більше схожа на новачків без досвіду водіння
Завдяки повній автоматиці можна сконцентруватися на дорозі та не відволікатися на режими перемикання. Особливо їздити міськими дорогами в режимі автомат зручно і комфортно. При їзді важкодоступними місцями він не витримує і ламається.
Таким чином, коробка передач Типтронік – це поєднання функціональних особливостей “механіки” та “автомата”. Зокрема, автомобіліст, роблячи пересування, використовує АКПП, при цьому зберігаються функціональні можливості МКПП. Експерти, розмірковуючи про плюси та мінуси, дійшли висновку, що позитивних сторін у Tiptronic більше. З цією коробкою здійснення маневрів на дорожніх ділянках, що відрізняються складністю, відбувається легко. Наявність ручного режиму в автоматичних коробках дозволяє ефективніше здійснювати пересування по горбистій місцевості або коли автомобіль піднімається в гору.
Типтронік – цікава і перспективна розробка, що міцно зайняла позиції в автомобільній індустрії та полегшує життя автолюбителю. Машину з такою коробкою оцінять ті, хто бажає поєднати комфорт «автомата» з підвищеним контролем за процесом руху автомобіля, властивим механічній трансмісії.
Автор статті: TopGears
Leave a Reply
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.