Радіальний зазор – це величина зсуву в радіальному напрямку, зовнішнього і внутрішнього кілець підшипника один щодо одного, без додатка зусилля. Внутрішній зазор грає важливу роль в роботі підшипника і визначає наступні характеристики підшипника:
- вібрація;
- гучність;
- нагрівання;
- довговічність.
Робота підшипників залежно від розмірних груп зазорів
Крайне важно подобрать правильный радиальный зазор подшипника. По своей важности этот параметр занимает 3 место при выборе нужного подшипника, после выявления его типа и размера. Определить подходящий размер промежуток важно для предотвращения контакта металлов между движущимися частями в подшипнике. Рассмотрим влияние размера зазора на работу подшипника.
Як чистити підшипники автомобіля дізнайтесь з нашої статті
Зменшений проміжок приймається в разі необхідності збільшення жорсткості в радіальному і осьовому напрямках. Під час експлуатації таких підшипників очікується підвищений нагрівання зовнішнього кільця, порівняно внутрішнього кільця.
Нормальний радіальний зазор підшипника дає порівняно малі частоти обертання і навантаження. Монтаж зовнішнього кільця в корпус проводиться з проміжком, а внутрішнього – на вал з натягом. Температура зовнішнього кільця нижче на 5-10 градусів у порівняння з температурою внутрішнього кільця.
При збільшеному зазорі внутрішнє кільце нагрівається з підвищеною силою, а робота підшипника відбувається високими динамічними навантаженнями, для цього монтаж кільця виробляють з підвищеним натягом. З різних причин внутрішні кільця, порівняно зовнішніх, мають перекоси.
Якими бувають радіальні зазори й на що вони впливають?
- Початковий – це початковий зазор в підшипнику до виробництва його монтажу;
- Посадковий – це зазор, який з’являється після монтування його на робоче місце. Надалі утворився посадкового натягу, після зменшення внутрішнього діаметру зовнішнього кільця відбувається збільшення зовнішнього діаметра внутрішнього;
- Робочий – даний проміжок з’являється в підшипниковому вузлі безпосередньо під час роботи, при робочій температурі.
Початковий просвіт завжди більше посадкового через зміни розмірів кілець підшипника під час їх монтажу з посадковим натягом, а робітник – збільшується або ж зменшується через вплив перепаду температур, а під безпосередньою дією прикладеного навантаження робочий зазор підлягає розширенню.
Детальна таблиця розмірів підшипників розміщена на нашому сайті
Радіальний зазор підшипника, рівний нулю – не виробляються, так як це призводить до більшого натягу і нагрівання. Надалі це забезпечує сильний знос, який може привести до заклинювання і руйнування.
Розмір зазору обернено пропорційно впливає на точність обертання підшипника: чим менше просвіт підшипника, тим вище його точність обертання. При цьому його довговічність збільшується, а навантаження від вібрації зменшується.
Замір радіального зазору підшипника
Чим змастити підшипники можна дізнатися з нашого огляду
При виробництві контролю підшипників виміру піддаються бічні і вертикальні радіальні просвіти. Вимірювання повинні проводитися в суворій відповідності до чинного ГОСТу, за яким також визначають і клас, до якого належить зазор.
Всього виділяють наступні класи зазорів: зменшений (С1), менше нормального (С2), нормальний (CN ** або ж не позначаються), для електродвигунів (CM **), більше нормального (С3), більше С3 (С4), більше С4 (С5).
Автор статті: TopGears