Дросельна заслінка та ознаки несправності загалом давно вже не секретна інформація та добре відома для професіоналів. Та все ж, інформація з цієї теми завжди буде затребувана, оскільки з кожним роком у світі додається нових автолюбителів. Їм важливо буде знати і згодом застосовувати таку важливу інформацію у своїй автомобільній практиці.
Дросельні заслінки впроваджуються на різних типах двигунів. Заслінка зазвичай встановлюється між повітряним фільтром й колектором. Як окремий вузол дросельна заслінка застосовується у дизельних та інжекторних двигунах.
Дросельна заслінка виконує роль регулювання доставки паливно-повітряної суміші у двигун. При відкриванні заслінки тиск у системі зрівнюється з атмосферним, а при закриванні знижується до мінімуму.
Принцип роботи дросельної заслінки
Принцип функціонування дросельної заслінки залишився тим самим з епохи карбюраторів. Він закриває канал повітря, тим самим регулюючи масу повітря, яке транспортується в циліндр. Однак якщо раніше ця заслінка була частиною вузла карбюратора, то у двигунах інжекторного типу вона буде абсолютно окремим агрегатом.
Про датчик абсолютного тиску та симптоми несправності читайте у нашому огляді
Педаль газу безпосередньо пов’язана із заслінкою через трос та поворотний важіль. За допомогою зусилля, що йде від водія, що надає навантаження на обертовий диск клапана, він відкривається до заданого рівня. В результаті, ширину «бачить» датчик положення та відправляє на дросельну заслінку. Забезпечте необхідний обсяг подачі палива.
Дросельна заслінка має низку конструктивних складових:
- Корпус зі спеціальними патрубками, з’єднаними із системою вентиляції, де збираються пари палива та охолодна рідина (використовується для обігріву дросельної заслінки).
- Привід клапану запускається в дію водієм, що давить на педаль акселератора.
- Трубки охолоджувальної рідини, вентилювання картера, відловлювання парів палива.
- Датчик положення або потенціометр. Ним заміряють відкриття дросельної заслінки та переправляють сигнал на блок керування двигуном. У теперішніх системах впроваджуються два датчики контролю за положенням дросельної заслінки, які можуть бути ковзаючими контактними (потенціометричними) або магніторезистивними (безконтактними).
- Регулятор холостого ходу. Трубки, що обходять демпфер, щоб забезпечити деяку швидкість на холостому ході. Важливо дотримуватися заданої частоти обертання колінчастого валу у вимкненому стані. Тобто утримується мінімальний кут відкриття заслінки при не натиснутій педалі акселератора.
Замість головного завдання – дозування повітря для правильної роботи силового агрегату в будь-якому режимі, цей демпфер також відповідає за підтримку потрібної частоти обертання колінчастого валу на холостому ходу (ХХ) та піддає його різним навантаженням на двигун. Вона також задіяна у функції підсилювача гальм.
Симптоми несправності дросельних заслінок
У процесі експлуатації, у разі системи рециркуляції відпрацьованих газів, дросельна заслінка забруднюється залишками відпрацьованого палива з боку впускного колектора та повітроводних каналів. Якщо двигун обладнаний системою рециркуляції газів, що відпрацювали, частинки забруднюючих речовин можуть потрапляти не тільки з впускного колектора, але й з повітроводу.
Важливим фактором є те, що багато заслінок мають люфт відносно своєї осі, який згодом викликає знос — канавки в корпусі дросельної заслінки можуть досягати глибини 1 мм. В результаті суміш стає бідною, а холостий хід двигуна стає нестабільним і важкокерованим. І зрештою спотворюється плавний хід машини загалом, а процес її розгону утруднюється.
Як правильно прикурити автомобіль дізнайтесь з нашої оглядової статті
Якщо є проблема у датчику, на панелі приладів загориться сигнальна лампа, що інформує вас про проблему. Це може свідчити як про неправильні налаштування, так і про порушення контакту. Ще одна поширена несправність – підсмоктування повітря. Це можна діагностувати по стрибку збільшення обертів двигуна.
Якщо виміряне значення різко зростає при постійному положенні дросельної заслінки й змінюється досить різко, це показує несправність роботи датчика положення дросельної заслінки. З цієї причини значення вихідної напруги може перевищувати 5%. Повний газ нижчий за 90% холостого ходу. Однак коливання напруги при роботі двигуна на холостому ході на більш високих швидкостях викликають найбільше зношування датчика і є найбільш поширеною ознакою відмови датчика.
Детальну інформацію про варіатор викладено на нашому сайті
- Двигун працює не стабільно, коли він не прогрітий,
- Оберти двигуна стрибають, що особливо відчутно на холостих оборотах,
- Тягова потужність автомобіля не стабільна,
- Збільшена витрата палива,
- Може загорятися лампочка поломки двигуна на панелі приладів,
- Раптова зупинка двигуна без жодних видимих причин,
- Вихлопна труба може видавати звуки у вигляді хлопків,
- Автомобіль не адекватно поводиться при обгоні або явно знижена можливість на обгонах,
- Можливий посилений запах бензину,
- Можуть спостерігатися ривки у роботі двигуна на малих швидкостях.
Якщо ви зафіксували багато ознак несправності датчика положення дросельної заслінки тоді негайно приступайте до їх усунення. Дросельна заслінка та зазначені ознаки несправності можуть також говорити і про багато інших поломок нутрощів вашого залізного коня.
Причини виходу з ладу дросельної заслінки
- Датчик дросельної заслінки. Його вихід із ладу може виявитися всіма ознаками, описаними у розділі вище.
- Налаштування електронного блоку керування (адаптація). Дана несправність веде до вимкнення акумулятора, некоректної роботи ЕБУ та появи помилок у його роботі, а також до вимкнення двигуна.
- Забруднення самої дросельної заслінки. Внаслідок тривалої експлуатації, заслінка покривається шаром забруднення, який у свою чергу впливає на її роботу. Внаслідок збоїв на панелі з’являтиметься сигнал поломки двигуна.
- Розгерметизація області впускного клапана. Недостатній вивід повітря призводить до неправильного утворення паливоповітряної суміші та появи збоїв у роботі впускного тракту. Повітря, що йде в тракт, не проходить через групу фільтрів. Тому він може мати у своєму складі бруд чи інші шкідливі дрібні елементи.
- Регулятор холостого ходу. Його некоректна робота призводить до нестабільної роботи двигуна на холостих обертах, через що автомобіль може заглохнути.
Як почистити дросельну заслінку
При необхідності виправити неполадки дросельної заслінки важливо розуміти правильну послідовність чищення самої заслінки. Щоб не привести ситуацію до більш складних проблем, просто слідуйте наступним крокам:
- Знімаємо повітропровід, що з’єднує дросель з повітряним фільтром,
- Тільки тепер знімаємо саму дросельну заслінку шляхом зняття болтів, кріплень та роз’ємів,
- Тепер сам процес чищення заслінки. Спеціальний спрей розпорошується по заслінці і потім сухою ганчіркою знімається шар бруду,
- Далі почистити решітку захисту, якщо така є,
- Провести зворотний монтаж заслінки,
- Підсумкова перевірка роботи дросельної заслінки.
Для підтримки заслінки в робочому стані важливо розуміти причини, які можуть призвести до неробочого стану. Запам’ятайте найважливіше:
- Повітряний фільтр сам по собі збирає багато пилу. І найдрібніші частинки такого пилу осідають на робочій поверхні самої заслінки.
- Гази картера, проходячи зворотний шлях від масло розподільника в мотор через засувку, забруднюють її.
- Частина вихлопних газів, за допомогою клапана ЕГР повертається в двигун через дросельну заслінку, знову ж таки забруднюючи її.
Висновок наступний – через певну кількість кілометрів пробігу слід чистити дросельну заслінку, щоб уникнути виходу її з робочого стану і як мінімум продовження терміну її роботи.
Профілактичні рекомендації
Дросельні заслінки зазвичай мають тривалий термін функціонування й практично рідко виходять з ладу. Однак можуть виникнути прямі механічні пошкодження кузова автомобіля та необхідно буде провести ремонт системи двигуна. Тоді може проводитись її заміна або її компонентів. Датчик завжди знаходяться у зоні ризику. Він не підлягає ремонту та часто вимагає заміни на новий.
Що робити, якщо сів акумулятор читайте в огляді на сайті
Щоб запобігти пошкодженню цього пристрою, його необхідно перевіряти та за необхідності проводити чищення. Щодо заявлених рекомендацій це потрібно робити при заміні мастила або після закінчення кожних 20 тис. км пробігу. При дотриманні запобіжних заходів згідно з цими рекомендаціями дросельна заслінка, а також сам датчик прослужать власнику машини більше року, після чого не потребують заміни.
Автор статті: TopGears